Reparatie tips

Op deze pagina kunt u enige tips raadplegen of een tip opgeven. de webmaster

 

!

Onderhoudsboekje

U kunt hier uw onderhoudsboekje downloaden

Trekt niet

Motor trekt niet.
Sparta-met trekt niet
Nieuw (tweedehands) Sparta-metje gekocht en bleek niet te trekken. Alle uitwendige zaken vervangen: de carburateur, ontsteking, ontstekings-spoel en de bougie. Niets hielp. Ook de compressie gemeten en deze bleek ook in orde. Toen maar de complete motor gesplitst. Toen kwam het "euvel" naar boven. De binnenste olie-keerring aan de krukas was van zijn plaats. Hierdoor was ook de olie uit de versnellingsbak opgebruikt. De motor bleek totaal geen olie meer in de versnellingsbak te hebben. Nieuwe olie-keerringen geplaatst, De motor gemonteerd, en de olie bij gevuld. De motor trekt nu weer prima

Trekt niet checklist

Motor heeft geen trekkracht.

Diverse oplossingen mogelijk:

  • Membraanplaat sluit niet af............> Vervangen
  • Uitlaat verstopt door olie of vet.......> Doorblazen of vervangen Mengverhouding één op 100
  • Cilinder uitlaatpoort aangekoekt.....> Reinigen
  • Zuiger zuigerveer vastgelopen.......> Vervangen
  • Deco ventiel blijft openstaan..........> Vervangen
  • Krukaskeerring los uit zijn zitting...> Vervangen. Niet meer mogelijk bij motoren met opdruk 499.

Waterdruppel

Waterdruppel

 

De waterdruppel.

Het was mij opgevallen dat steeds na zo'n 1000 a'1500 km mijn spartamet motortje weer eens rot begon te lopen.   Dan maar weer eens de carburateur doorgeblazen en het probleem leek voor tijdelijk opgelost.
Bij toeval ontdekte ik dat er vloeistof bleef zitten in het kleine gaasfiltertje welke op de sproeier was gemonteerd.  Een waterdruppel!   Door capillaire werking blijft er water op het fijne filtergaas hangen.   Benzine passeert zonder moeite de kleinste openingen maar water niet.   Als de waterdruppel groot genoeg is, gaat het als het ware voor het sproeiergaatje staan dansen waardoor het passeren van de benzine belemmerd wordt.    Uiteindelijk is het probleem eenvoudig op te lossen.    Verwijder het gaasfiltertje in benzinetank, deze is met een lange punttang door de vulopening van de eventueel aanwezige benzinekraan af te trekken.    Verwijder het gaasfiltertje van de sproeier en monteer een papierfilter tussen benzinetank en carburateur.  Dus absoluut geen gaasfilter gebruiken! Wanneer het papierfilter om de paar duizend kilometers vervangen wordt, zal het onverklaarbaar rot lopen van het motortje waarschijnlijk tot het verleden behoren.

                                           

Kabels

Versleten kabels
Simpele handeling: Even een buisje om de kabels waar ze de bout van de uitlaat passeren. Dit vorkomt dat de mantel op die plek slijt, en hierdoor water in de binnenkern kan komen waardoor de kabels nog veel sneller slijten. Ik heb het wel eens gehad dat het vocht in de kabels bevroor. Het is simpel te verhelpen. Veel succes.

Technische gegevens

Specificaties van de motor

Technische gegevens motor Sachs 301/A 301/AB

Type                                       één cilinder 2-takt Otto-motor
Koelingsysteem                     Luchtkoeling door rijwind
Cilinderinhoud                        30cm³
Boring                                     Ø 33mm.
Slag                                        36mm.
Kompressie                           7,5
Vermogen                              0,5kW (0,7PK) bij 3750/min.
Motorsmering                        Tweetaktmengsel, superbenzine met synthetische tweetaktolie in

                                               de  verhouding 1:100
Aandrijving                             d.m.v. tandwielen
Cartersmering                       70 cm³ resp. 90 cm³ Sachs transmissieolie
Koppeling                               Centrifugaalkoppeling in krukaswang
Ontsteking                              Elektronische contactloze magneet ontsteking (onderhoudsvrij)
Ontstekings tijdstip                1,0 ± 0,2 mm.(17°) voor b.d.p.
Ruimte tussen ontstekings spoel en vliegwiel 0,4 mm.
Bougie                                    BOSCH WR 10 FC of Champion RJI2YC
Elektroden afstand                 0,5 mm.

Carburateur 

BING enkelvoudige carburateur Ø8mm. metstartinrichting en benzinekraan BING nr. 81/8/101 sproeier 42  -of- SACHS  enkelvoudige carburateur Ø8mm. met startinrichting en benzinekraan TK sproeier 48

Stationair toerental                  2300...2500/min.
Luchtfilter                                Papieren filter in aanzuiggeruisdemper
Startsysteem                          Handstart met trekkabel
E-start                                     (accu en startmotor + handstart)

Brandstof

Brandstof

De brandstof voor de SPARTAMET.

De mengsmering voor de SPARTAMET is simpel zelf te mengen. U gebruikt hiervoor EURO 98 superbenzine en synthetische tweetakt olie. Mengverhouding is 100 delen benzine met 1 deel olie. (1:100). Dit is dus niet wat bij het benzine station als mengsmering verkocht wordt. Deze mengsmering is namelijk 1:50 gemengd dus vetter. Het mengen kan in de tank of in een jerrycan.

Mengen in de tank. Doe 1 liter benzine in de tank en voeg hier 10 ml olie aan toe. Fiets paar maal schudden om te mengen.

Mengen in de jerrycan. Doe 5 liter benzine in de jerrycan en voeg hier 50 ml olie aan toe. Jerrycan goed schudden. Mengsel in de tank gieten. Voor elke tank beurt jerrycan goed schudden. Tekst uit instruktieboekje "SPARTAMET & RABBIT". De mengverhouding van de olie t.o.v. de benzine is afhankelijk van de mate waarin u uw spartamet of rabbit gebruikt. Bij intensief gebruik kiest u het beste een rijke mengverhouding tot 1:50. (Eventueel kan U bij een lange rit als U geen olie heeft meegenomen tweetakt mengsmering tanken) Gebruikt u de snorfiets eerder weinig of hoofdzakelijk voor korte ritten (± 5 km.), kies dan een arme mengverhouding van 1:100. Op die manier voorkomt u een overmatige vervuiling van de motor. Bij een arme mengverhouding gebruikt u beter loodhoudende superbenzine (of met lood vervanger) in plaats van loodvrije. Dit komt de start- en rijprestaties van uw snorfiets ten goede.

Start slecht

Start slecht. 10x aantrekken.....

Hier ligt de oorzaak vaak aan de afstelling van de luchtspleet van de spoel t.o.v. het vliegwiel. Deze is dan te groot.

Oplossing: spleet afstellen op 0,3mm. Indien je geen voelermaat hebt kan het ook met 8 velletjes papier uit de printer. Maak de spoel los en stop de 8 velletjes tussen vliegwiel en spoel. Klem de spoel tegen het vliegwiel en zet hem goed vast. Papier eruit en klaar..... Let op!!! Geen kleinere spleet dan 0,3mm want dan loopt de spoel aan en dan verbrand hij.